Otursförföljda bilar

· Bilar
Author

Alla bilar går sönder någon gång. Så enkelt är det. Det har däremot visat sig att bilar av vissa märken behöver repareras oftare än andra. Det är något att ta i beaktande när du överväger att köpa bil.

Det är lätt att stirra sig blind på vilka finesser bilen har, hur den ser ut och vilket bilmärke som är trendigt. Men om du har en begränsad budget gäller det att du väljer din bil med omsorg för att slippa besöka en bilverkstad stup i kvarten.

Kraschad bil

Vilka bilar går sönder mer än andra?

På motorsektionen av Expressen.se reder de ut vilka bilmärken behöver besöka en verkstad oftare än andra bilmärken. Undersökningen har gjorts på statistik över hur ofta bilar av ett visst märke reparerats eller lämnats in på service hos Autobutler.se. Baserat på den informationen har det visat sig att Fiat är den bilen som oftast behöver besöka en verkstad med 0.55 besök per 100 bilar. Därefter följer Kia med 0,54 besök, och Peugeot med 0,52. För att spara pengar på din bil gäller det därför att du använder dig av rätt bilmärke. I undersökningen framgick att Toyota endast har 0,14 besök per 100 bilar. Andra pålitliga bilar är Volvo, Opel och Saab. Kompletterar du rätt bilmärke med att använda effektiva och prisvärda tjänster som www.mekster.se när du väl måste lämna in bilen, kan du spara många kronor.

Vad beror det på?

Vad det beror på att vissa bilmärken behöver repareras oftare än andra lämnas osagt i artikeln. Det är även viktigt att tänka att undersökningen inte är heltäckande utan enbart baseras på statistik från Autobutler.se. Att Fiat är en så flitig besökare hos verkstaden kan exempelvis bero på att småfel ofta uppstår med bilarna men också på att Fiatägare helt enkelt oftare lämnar sin bil på service av andra anledningar – som att de själva inte har tid att byta olja, däck eller liknande.

Är det kanske så att bilägare som gillar franska och italienska bilar i allmänhet är mindre intresserade av att laga bilarna själva? Traditionellt har bilar från dessa länder varit speciellt populära bland människor i olika kulturyrken. Utan att ha alltför förutfattade meningar om dessa personer så kanske de inte spenderar lika mycket tid med att skruva i garaget som till exempel ungdomarna med sin första begagnade Volvo, SAAB eller Opel?

Men Toyota-ägare då? Utan några vetenskapliga belägg så är ägare till japanska bilar sällan de som kör aggressivt eller vårdslöst, utan snarare de som vill ha en billig och trygg bil för transport från punkt A till punkt B, dvs pensionärer, barnfamiljer och andra som kör lugnt och försiktigt i trafiken.

Så då är det bara att bortförklara hela undersökningen? Naturligtvis inte, Toyota har även i andra undersökningar ofta tätplatser. Men vem som är ägare och framförallt förare av bilen påverkar säkerligen resultatet, så det bör tas med i bedömningen när du tittar på statistiken.